Innehållsmarknadsföring - så fungerar det!

Vill du använda innehållsmarknadsföring för ditt bolag? Med dagens teknologi så befinner sig nästan alla kunder online vilket gör att man kan använda lite andra metoder än vad som har fungerade tidigare.

Det finns nog inte en definition av begreppet innehållsmarknadsföring som alla kommit helt överens om. Det är ett ganska nytt begrepp som härstammar från engelska Content Marketing och har blivit mycket populärt på senare år.

Det som gör innehållsmarknadsföring unikt är att det till skillnad från traditionella medium går att rikta mot enskilda personer. Tänk dig en tidningsartikel som har en annons bredvid texten. Den riktade sig till alla läsare av den tidningen.

Föreställ dig istället att du läser samma tidning fast i din webbläsare. Plötsligt öppnas en värld av möjligheter upp för innehållsmarknadsförare. Nu kan de nämligen anpassa innehållet i deras kampanjer till varje enskild läsare.

Fyra kriterier för en modern ”Content-strategi”

Man kan säga att fyra delar måste vara uppfyllda för att det ska kunna kallas innehållsmarknadsföring:

  • Intresse – Innehåll som din målgrupp är intresserad av
  • Kanal – Målgruppen ska finnas i kanalen
  • Förmedling – Det ska levereras så att målgruppen kan ta till sig innehållet
  • Tidpunkt – Innehållet ska visas för användaren när den är redo

Intresse

När varje läsare av en blogg, tidning eller något helt annat kan få en unikt anpassad annons till texten eller filmen de ser kan man se till så att de får något de är intresserade av. Du behöver inte själv välja med omsorg eftersom algoritmen gör detta åt dig. Det enda du behöver göra är att välja är vilken typ av kunder som du är intresserade av så kan en innehållsmarknadsförare sköta resten.

Kanal

De flesta är idag online men var din målgrupp är mer specifikt är viktigt för att avgöra vilken kanal du ska välja. Om man ska rikta sig via Facebook, Google, Youtube eller via något annat medium beror alltså på vilka internetvanor din målgrupp har.

Förmedling

Inom traditionella media så måste man lägga innehållet på en nivå som är tillräckligt lätt att ta till sig för genomsnittet men samtidigt så avancerat att det upplevs vara informativt. När du väljer en ”Content-strategi” så kan detta anpassas.

Tidpunkt

Slutligen så var man tidigare tvungen att lägga reklamen under en tid där man hoppades att rätt mottagare skulle se det. Innehållsmarknadsföring gör det möjligt nå dina kunder exakt när de loggar in på ett socialt medium, tittar på en video, läser en artikel eller liknande.   

Innehållsmarknadsföring exempel

Vi antar för exemplets skull att du säljer tangentbord. Det finns många som är intresserade men de har lite olika internetvanor. En stor del av potentiella kunder strömmar videor på Twitch – en tjänst som liknar youtube där man kan se datorspel live. Med en Content marketing-strategi visas då dina annonser i en sådan video –  på ett sätt som de förstår – medan de sitter och tittar.

Native marketing

Många blandar ihop innehållsmarknadsföring med native marketing eller native advertising. Det handlar också om anpassat innehåll men där skapas en video eller en artikel med enda syftet att marknadsföra något till målgruppen. Det kan också vara effektivt men blir självklart mycket dyrare.

På Ourplays är vi bäst på affärer och marknadsföring för dig som bolag och dig som influencer. Tveka inte på att kontakta oss redan idag för att ta reda på hur vi kan hjälpa just dig att nå ut till rätt målgrupp.